سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
پزشکی قانونی

حوزه/ صدوقی آفاق گفت: حدود یک سوم پرونده های قضایی برای رفع ابهامات به پزشکی قانونی فرستاده می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، دکتر صدوقی آفاق امروز در نشست با اصحاب رسانه به ارائه گزارشی از فعالیت های سازمان پزشکی قانونی اشاره کرد و گفت:بحث عدالت یکی از خواسته های فطری  است، همه به نوعی دنبال عدالت هستند و برای اینکه به عدالت رسید نیازمند قوه قضائیه صحیح و سالم هستیم.

مدیر کل پزشکی قانونی استان قم افزود: در پرونده های قضایی برای رفع آسیب اجتماعی ، بعضی مجموعه ها مانند پزشکی قانونی می توانند در رسیدن به عدالت اجتماعی به قوه قضاییه کمک کنند که حدود 1 سوم پرونده های قضایی برای رفع ابهامات به پزشکی قانونی فرستاده می شود.

وی عنوان کرد:افراد زیادی می توانند به پزشکی قانونی رجوع داشته باشند. این حضور از زمان تولد بچه تا مرگ را شامل می شود و پزشکی قانونی می تواند رافع خوبی در رسیدگی به حقوق اولیه و رسیدن به عدالت برای مردم و شاکیان باشد.

 صدوقی آفاق گفت: باید دانست پزشکی قانونی تنها کار کالبدشکافی را انجام نمی دهدبلکه مهمتر ازهمه رسیدن به عدالت است.

 مدیرکل پزشکی قانونی اظهار داشت: پزشکی قانونی در بخش های معاینات بالینی، تشریع و بخش آزمایشگاه های تخصصی است. در بخش معاینات 85 درصد پرونده های پزشکی قانونی به این حوزه اختصاص داده شده که رقم بالایی است  و در حوزه بخش تشریع، 3و نیم درصد پرونده های پزشکی قانونی به خود اختصاص داده است. اگر چه درصد این حوزه کم است، اما باید توجه داشت درجای خود بسیار مهم است.

وی گفت:  یکی از اقدامات این سازمان صدور سقط جنین درمانی است. درسال 96، 223 پرونده برای این موضوع تشکیل شد که برای 155 مورد،مجوز سقط جنینی صادر شد و 55 درصد هم مجوز سقط جنین داده نشده است و بیشتر صدور مجوز به ناهنجاریهای که درسیستم مغز است، صادر می شود.

صدوقی آفاق گفت: بیماری که به خاطر آن مجوز سقط داده شده به خاطر بیماری کلیوی مادر و بیمار سرطانی بوده است.

مدیر کل پزشکی قانونی با بیان اینکه یکی از فعالیت های این سازمان در بخش کمیسیون پزشکی است، گفت: 256 مورد پرونده به کمیسیون پزشکی ارجاء داده شده است که به قصور پزشکی مرتبط بوده است.

وی عنوان کرد: قصور پزشکی در مواردی است که باعث آسیب می  شود و بیشتر مورد قصور، در مورد جراحی ماننددندان پزشکی، زنان و زایمان و... است.

۴۰/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha